Allertalbahn

Traject van de voormalige spoorverbinding van Verden via Celle naar Gifhorn (Unter- en Oberallertalbahn)


De Allertalbahn was een spoorlijn van regionaal belang in Nedersaksen. Het liep langs de rivier de Aller en verbond Gifhorn via Celle met Verden.

Figuur 1 (bron: © OpenStreetMap-Bijdragers, www.openstreetmap.org, Laatste toegang: 19.07.2017)

Al in het midden van de 19e eeuw waren er pogingen om het Allertal te gebruiken voor een spoorverbinding tussen Bremen en Hannover. Na de gedwongen opname van het koninkrijk Hannover door Pruisen in 1866, werden deze plannen geconcretiseerd en naar voren geschoven door een verbinding te plannen van Bremen naar Magdeburg.

 

Het traject van Verden naar Celle (Unterallertalbahn) werd tussen 1903 en 1905 geleidelijk geopend. De voltooiing van het oostelijke deel van Celle naar Gifhorn (Oberallertalbahn) volgde in 1913. In dit oostelijke deel werd op 27 september 1981 het passagiersverkeer stopgezet. Het goederenvervoer van Gifhorn Stadt naar Gamsen-Kästorf ging door tot 1 maart 1983, tussen Celle en Müden-Diekhorst (Flettmar) tot mei 1993. Op enkele bruggen na is er van de voormalige spoorlijn nauwelijks iets meer over. Het grootste deel van de route is ontmanteld.


Figuur 2 (bron: Albert Ohlms, Müden)

Afbeelding 2 is gemaakt tijdens een rit en toont de brug over de Alte Ise. Op de achtergrond zijn ook de Sint-Andreaskruisen te zien, waarlangs dit historische pad in het verdere parcours leidt. Helemaal aan het einde zie je een open plek. Je huidige positie is daar.



Figuur 3 toont de brug over de Alte Ise vanuit het zuiden.

Figuur 3 (bron: Meneer Lauterbach, Müden)



Figuur 4 (bron: Von Stefan K-50678 - eigen werk, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16097720 Die Allertalbahn in Gifhorn Stadt (26. September 1981))

Figuur 4 toont de railbus VT 95 in het station Gifhorn Stadt op 26 september 1981. Hij werd ontwikkeld door de wagenfabriek van Uerdingen en op deze route geïntroduceerd in de jaren 50. Deze reed tot het einde op 27 september 1981 op de Oberallertal-route.

 

De dieselmotorwagens waren sneller dan de voorheen gebruikte stoomlocomotieven, waardoor de reistijd van Gifhorn naar Celle met 10 minuten werd verkort.



Figuur 5 toont de Allertalbahn-route die nog steeds bestaat in het Dragen-bosgebied direct voor de kruising met de rijksweg 188. Vanaf dit punt liep de route parallel aan de spoorweg Gifhorn - Wieren (bij Uelzen).

Figuur 5 (bron: Ralf Schwarz, Rednitzhembach, 1981)



Tekst: Bernhard Kracht, Stüde und Jörg Thaden, Westerbeck


Fietspad om te horen
Laat dit informatiebord je voorlezen.

Spreker: Oratlas - online leesprogramma   -   Bewerken: Jörg Thaden